Jaren '30
Vervoerbedrijf Norbert Maes werd opgericht begin jaren '30 door 3 broers: Adiel, Honoré en André Maes. Aanvankelijk begon men met paard en kar. De opdrachten bestonden vooral uit afhalen van grind in de stations of mosselen tijdens het seizoen. De broers gingen snel hun eigen weg en Honoré ging over tot de aankoop van een eerste vrachtwagen, een Liberty USA, die door de Amerikanen in WOI werd gebruikt.
Jaren '40 en '50
In de jaren ‘40 en ’50 groeide de onderneming langzaam en werd ze omgevormd tot de firma Honoré Maes en Kinders. Men richtte zich vooral op het vervoer van bouwmaterialen. Ze specialiseerden zich in kipvervoer met o.a. de aanschaf van de eerste kipwagen geproduceerd door de firma Mol uit Hooglede.
Jaren '60
In 1967 splitste de firma zich in 2 delen. Terwijl zijn zus met haar man verdergingen met het bedrijf Colpaert-Maes te Doornik, zette onze grootvader Norbert het bedrijf in Lichtervelde verder onder de naam Vervoerbedrijf Norbert Maes. De onderneming specialiseerde zich verder in het vervoer van steenslag, zand en cement. In 1970 werd ook gestart met de eerste internationale opdrachten richting Luxemburg en Duitsland.
Jaren '70
In maart 1973 overleed Norbert onverwacht op vroege leeftijd. Hendrik Maes sloot zijn studies vervroegd af en nam de leiding van het bedrijf over. Ten gevolge van de crisis in de bouw in de tweede helft van de jaren ’70 moest men uitkijken naar andere opdrachten. Er werden huifwagens aangekocht en ook een uitschuifbare oplegger voor het vervoer van ondeelbare stukken.
Jaren '80
In de jaren ’80 werd de firma verder uitgebreid met frigo-opleggers voor koeltransport. In de daaropvolgende jaren kende het bedrijf onder leiding van Hendrik Maes en Christine Devos een continue groei. Door die groei worden in 1989 nieuwe burelen in gebruik genomen.
Jaren '90
De groei blijft aanhouden bij de firma en de terreinen moeten uitgebreid worden. Samen met de nieuwe burelen van enkele jaren terug is de firma klaar voor de toekomst. ‘Er wordt voortdurend geïnvesteerd in het up-to-date houden van het wagenpark met focus op comfort en veiligheid.
Jaren 2000
In 2005 kwam de jongste zoon Pascal Maes de onderneming versterken. Nadat hij eerst veel ervaring opdeed als chauffeur in de verscheidende soorten transport die we verrichtten, begon hij in 2014 als dispatcher en nam hij ook meer en meer de taak van medebestuurder op zich. Dit gaf het toekomstperspectief van de onderneming een serieuze boost. In 2019 kwam ook de oudste zoon Kristof Maes mee aan boord voor de boekhouding en (loon)administratie.
Vervoer Norbert Maes
anno 2021
Vandaag de dag is Transport Norbert Maes nog altijd een gevestigde waarde binnen de sector. We blijven ons dan ook inzettten voor een uitstekende dienstverlening. We werken dan ook naar 2 belangrijke doelstellingen:
- Om verder een perfecte service te bieden aan ons cliënteel
- Om het hoofd te kunnen bieden aan soms onvermijdelijke moeilijke periode in de transportwereld zullen we blijven verder investeren om ons wagenpark competititef te houden.
Waar het wagenpark in de jaren ’70 van de vorige eeuw nog uit een 10-tal vrachtwagens bestond en in het begin van deze eeuw een 20-tal, spreken we nu over een wagenpark van 40 vrachtwagens.